Zelf pech voorkomen en verhelpen (banden)

Band verwisselen

Kijk goed in de handleiding hoe u het wiel moet verwisselen. Zet de auto op de handrem en in zijn eerste versnelling. Hierdoor blokkeren de wielen en rijdt de auto niet weg als u hem opkrikt. Draai eerst de wielmoeren een slag los en krik de auto dan pas op.
Wielmoeren worden in de garage vaak met een persluchtsleutel vastgezet. Zet daarom gerust kracht met uw voet op de wielmoersleutel. Draai de band voldoende omhoog en schop tegen het wiel om het los te krijgen als de moeren al zijn verwijderd. Laat de lekke band direct repareren.
Lichtmetalen velgen hebben aparte wielbouten. Zorg dus voor extra wielbouten als het reservewiel een stalen velg heeft. Leg de dop van de slotbout bij de wielsleutel. U zult niet de eerste zijn die hem kwijt is.

Lekke band

Een band kan lek raken indien u met een te grote snelheid een stoeprand oprijdt. De band wordt dan volledig ingedrukt, terwijl de velg de zijkant van de band tegen de stoeprand kapotdrukt.
Haal een eventuele ‘indringer’ als spijker of schroef pas thuis of bij de garage uit de band. Hij loopt dan namelijk leeg.
Controleer regelmatig de reserveband. Zorg dat hij op voldoende spanning blijft.
Let bij het opkrikken van de wagen op de veiligheid. Zorg dat de ondergrond stevig is.
Zoek in het instructieboekje op waar de krik zit en waar u hem onder de auto moet zetten.
In het instructieboekje staat ook u hard en hoe ver u mag rijden met een noodwiel.