Zelf pech voorkomen en verhelpen (koeling)

Koelvloeistof

Controleer, net als het oliepeil en de bandenspanning, regelmatig het peil van de koelvloeistof en als de winter nadert de vorst bestendigheid van de koelvloeistof.
Koelvloeistof moet om de twee à drie jaar worden ververst. Er zit namelijk een middel in dat het roesten van het koelsysteem voorkomt.

Het is belangrijk dat de juiste koelvloeistof wordt toegevoegd. In het instructieboekje vindt u welk soort vloeistof u moet gebruiken. Sommige koelsystemen moeten bij het vullen worden ontlucht, vooral de Franse merken. Vraag dit na bij uw garage. Wanneer de verwarming niet goed werkt kan dit een teken zijn dat er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit.

Oververhitting

Een oververhitting van de motor kan veroorzaakt worden door te weinig koelvloeistof (lekkage) of een niet werkende ventilator.
Controleer het koelvloeistofpeil, is dit te laag dan kan er sprake zijn van lekkage. Kijk de koelwaterslangen na op scheurtjes of los zittende slangklemmen en de radiateur op sporen van vocht (wit-groene kalksporen).

De ventilator kunt u controleren door de motor even halfgas te laten lopen tot de temperatuurmeter op driekwart van zijn bereik staat. De ventilator moet dan vanzelf aanslaan. U hoort hem zoemen onder de motorkap. Gebeurt dit niet, dan werkt de ventilator niet en zal deze of de aansturing ervan defect zijn. Om de motor te koelen moet u direct gaan rijden met de verwarming op maximaal en de blower aan.
Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit los. Er kan een levensgevaarlijke fontein van gloeiend hete koelvloeistof ontstaan. Laat hem minimaal een kwartier afkoelen. Zijn de koelwaterslangen gemakkelijk in te knijpen, dan is de druk in het koelsysteem laag en mag de radiateurknop los. Draai voorzichtig de dop van de koeling een klein beetje los en laat de druk ontsnappen. Doe dit met een doek om uw hand te beschermen.