Zelf pech voorkomen en verhelpen (elektra)

Accu

Met wat aandacht voor de accu kunnen diverse accuproblemen voorkomen worden. Controleer geregeld het peil van het accuwater, de accuplaten moeten hierbij onder ‘water’ staan. Dit geldt ook voor de zogenaamde onderhoudsvrije accu’s.
Verder kunnen accupolen gaan oxideren met het gevolg dat de prestaties van de accu afnemen. Dit kan voorkomen worden door de accupolen met vaseline in te smeren, hierbij geen vaseline in het contactvlak van klem en pool smeren. Wanneer al oxidatie aanwezig is op accupool en/of accuklem, dan kan dit met een rolletje schuurlinnen of een speciaal borsteltje schoon gemaakt worden.

V-riem

In de auto wordt de elektrische stroom opgewekt door een dynamo. Deze dynamo wordt door de motor aangedreven middels een V-riem of multiriem. Naast de dynamo drijft deze riem ook vaak de waterpomp en eventuele airco- en stuurbekrachtigingspomp aan.
Wanneer de riem niet voldoende gespannen is, kan deze gaan doorslippen wat een gierend geluid oplevert. Dit gebeurt vaak bij het optrekken met koude motor. Laat de riem naspannen, dat is in een paar minuten gebeurd, anders zal de riem uiteindelijk breken met het gevolg dat de dynamo de accu niet meer oplaadt en de pomp de koelvloeistof niet meer rond pompt.
Zet de motor uit en steek de contactsleutel in uw zak terwijl u aan de riem werkt.

Natte ontsteking

Bij benzinemotoren is de ontsteking gevoelig voor vocht. Vermijd daarom zoveel mogelijk het rijden door grote plassen. Met slechte bougiekabels start de auto moeilijker. De motor zal pas goed lopen nadat hij warm is geworden en het vocht is verdampt.
Schakel het contact uit als u aan de ontsteking komt, anders komt u zelf onder stroom te staan. Maak de kabels schoon met kruipolie zonder grafiet. Spuit ze liever niet in met een ‘vochtbeschermer’. Deze lak op de kabels springt op den duur open, waardoor vocht juist wordt vastgehouden. Verwissel de aansluiting van de bougiekabels niet. Iedere kabel hoort bij zijn eigen bougie.

Koude start

Zorg dat u in de winter goed voorgloeit. Het controlelampje geeft hier helaas niet altijd een betrouwbare indicatie over.
Moderne, (half)synthetische oliën blijven bij lagere temperaturen dunner, waardoor de koude motor gemakkelijker ronddraait. Bovendien zorgen ze voor enige brandstofbesparing.
Bij vorst kan de dieselbrandstof gaan vlokken. Zorg ervoor dat er geen zomerdiesel meer in de tank zit.
Rijd na het starten rustig totdat de motor warm is. Dit verlengt de levensduur aanmerkelijk.
Valt de winter plotseling in en zit er nog zomerdiesel in de tank, tank dan vol met winterdiesel.

Defecte bedrading

De betrouwbaarheid van een auto staat of valt met de bedrading. Losse draden schuren door of maken kortsluiting. Vooral achteraf ingebouwde systemen zoals LPG-installaties, alarm, radio’s en telefoons worden nog wel eens slordig ingebouwd.
Controleer onder de motorkap en bij de zekeringen of de draden netjes lopen. Een kapotte draad of stekker kan immers uw hele auto tot stilstand brengen.
Zorg ervoor dat er bij de montage van elektrische accessoires een zekering wordt geïnstalleerd. Zo voorkomt u brand bij kortsluiting.

Starthulp

Het beste kunt u de wegenwacht inschakelen voor starthulp. Door ondeskundigheid kan met name bij moderne auto’s door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Doet u het toch zelf, gebruik dan startkabels met een dikke koperen kern (zeker voor dieselmotoren). Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm.
Laat de motor van de helpende auto lopen, het liefst verhoogd stationair. Start de auto met lege accu. Zet de achterruitverwarming en blower van de auto met lege accu aan voordat u de startkabels verwijdert, om beschadiging van de elektronica te voorkomen Na het starten moet u in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu op kan laden.