Transmissie

In de aandrijflijn van een auto is de versnellingsbak net zo belangrijk als de motor. Hij brengt het koppel van de motor over op de wielen. Het maakt het ook mogelijk het motortoerental aan verschillende rijsituaties aan te passen door verschillende overbrengingsverhoudingen te bieden.

Functie
Versnellingsbakken zetten het koppel van de motor om in de trekkracht die de wielen nodig hebben om de rijweerstand te overwinnen. Aangezien motoren slechts in een smal snelheidsbereik werken, wordt dit door transmissies omgezet in de wielsnelheden die nodig zijn voor een normale werking. In combinatie met een koppeling maken versnellingsbakken ook een comfortabel startproces mogelijk.

WELKE SOORTEN VERSNELLINGSBAKKEN ZIJN ER?
In principe wordt een onderscheid gemaakt tussen handgeschakelde en automatische transmissies.

Handgeschakelde versnellingsbak
In de handgeschakelde versnellingsbak worden de volgende onderdelen gebruikt om het koppel op de wielen over te brengen:

Starten en loskoppelen
Gesynchroniseerde tandwieltrap transmissie
Transmissiebediening, die de schakelbeweging overbrengt van de versnellingspook naar de transmissie.


Handgeschakelde transmissies wordt het motortoerental via de aandrijfas aangevoerd. De uitgaande snelheid, d.w.z. de snelheid die de versnellingsbak verlaat, wordt bepaald door de verschillende verhoudingen die het resultaat zijn van de verschillende snelheden van de in elkaar grijpende tandwielen.

Handgeschakelde transmissies hebben gewoonlijk een paar tandwielen voor elke versnelling, waarvan de tandwielen voortdurend in elkaar grijpen. Van deze tandwielparen is echter slechts één tandwiel stevig met de as verbonden. Deze tandwielen worden tandwielen genoemd. De tegenover elkaar liggende tandwielen (schakeltandwielen) draaien bij stationair toerental losjes op hun assen. Wanneer een versnelling wordt ingeschakeld, wordt een van de tandwielparen in de krachtstroom geschakeld. Daartoe verbindt een door de versnellingshefboom bediende huls het losjes draaiende tandwiel met zijn as.

Automatische versnellingsbak
In tegenstelling tot de handgeschakelde versnellingsbak, gebruikt de automatische versnellingsbak de volgende onderdelen om het koppel over te brengen:

Hydrodynamische koppelomvormer
Schakelelementen voor het overbrengen van het koppel tijdens het schakelen
Planetaire versnellingsbak met planetaire tandwielsets om de verschillende versnellingen te realiseren
Mechatronica
Transmissie oliepomp (schottenpomp)
Parkeerslot
Keuzehendel
Automatische transmissiesAutomatische transmissies hebben in plaats van de scheidingskoppeling de zogenaamde hydrodynamische koppelomvormer, die het startproces overneemt. Het is niet nodig de motor los te koppelen van de transmissie omdat automatische transmissies onder belasting schakelen en dus het motorkoppel overbrengen, zelfs bij het schakelen.

In tegenstelling tot het positief schakelen van de versnellingen in handgeschakelde versnellingsbakken (scheiding van motor en versnellingsbak door de koppeling), worden de versnellingen in automatische versnellingsbakken niet-positief geschakeld. Dit gebeurt door de schakelelementen, die het motortoerental automatisch aanpassen aan de nieuwe versnelling door middel van oliedruk (transmissieoliepomp) (geen scheiding van motor en transmissie). De bestuurder kan op het gas blijven. Alle vijf schakelelementen van de huidige 8-versnellingsbak zijn uitgevoerd als meervoudige plaatkoppelingen en meervoudige plaatremmen.

De verschillende versnellingen in een automatische transmissie worden gerealiseerd door de planetaire versnellingsbak met zijn verschillende planetaire tandwielstelsels, die kunnen worden gebruikt om verhoudingen in langzaam of snel te bereiken. Verschillende vooruitversnellingen en een achteruitversnelling kunnen worden verkregen door verschillende planetaire tandwielstelsels te koppelen.

Bij automatische transmissies is de elektronisch-hydraulische transmissiebesturing ontworpen als een mechatronische module. Het is het “commandocentrum” van de transmissie. De schakelprogramma’s, de aanpassing van de schakeldruk aan het motorkoppel en de veiligheidsfuncties worden door de elektronica gerealiseerd.

Ten slotte hebben automatische transmissies, in tegenstelling tot handgeschakelde transmissies, een parkeervergrendeling. Dit is een mechanische vergrendeling op de uitgaande as van de transmissie die wordt ingeschakeld wanneer de keuzehendel in stand P staat en die voorkomt dat de auto onder alle mogelijke omstandigheden wegrolt.

Veiligheid
De parkeervergrendeling van een automatische transmissie voorkomt dat het voertuig wegrolt wanneer het stilstaat.

De elektronisch-hydraulische transmissiecontrole voorkomt onbevoegd schakelen door de bestuurder en beschermt zo de transmissie tegen schade als gevolg van onjuiste bediening.

Waardebehoud
Aangezien de automatische versnellingsbak vanwege zijn voordelen (ontspannen, efficiënt rijden) steeds meer aan populariteit wint, draagt dit in belangrijke mate bij tot waardebehoud. Bovendien is een automatische transmissie in veel gevallen een eerste vereiste in de luxeklasse, wat op zijn beurt bijdraagt tot waardebehoud.

Bescherming van het milieu
Een vermindering van het brandstofverbruik zou kunnen worden bereikt door de weerstandsmomenten in de versnellingsbak te verminderen. De brandstofbesparing van moderne automatische transmissies ten opzichte van handgeschakelde transmissies kan oplopen tot 6 procent.

Verdere besparingen kunnen worden bereikt door koppeling aan start-stopsystemen en door nieuwe technologieën zoals hybride transmissies.