Verlichting

Verlichting is de term die wordt gebruikt om de technische verlichtingsuitrusting van voertuigen aan te duiden. De centrale taak van voertuigverlichting is te zorgen voor een optimale verlichting

Optimale voertuigverlichting levert een belangrijke bijdrage tot de veiligheid van alle weggebruikers. Dit geldt zowel voor “zien” als “gezien worden” – overdag en ’s nachts. Er zijn innovatieve verlichtingssystemen die een hoog rijcomfort en een optimale verlichting van de weg en buiten de gebaande paden bieden.

Naast halogeen koplampen als conventionele basistechnologie zijn er al vele jaren xenon koplampen verkrijgbaar. De nieuwste technologie zijn LED-systemen, die bekend staan om hun energiebesparend vermogen. Maar ook het thema “styling” wordt steeds belangrijker. Hier bieden vooral LED’s (light-emitting diodes) de mogelijkheid om nieuwe wegen in te slaan bij de vormgeving van voertuigen en zo een merkspecifieke uitstraling te genereren. Met name op het gebied van gecombineerde achterlichten wordt steeds meer gebruik gemaakt van de diverse mogelijkheden die LED’s in combinatie met optische systemen bieden.

Tegenwoordig vervult de gecombineerde achterlamp verschillende functies: als achteruitrijlicht, richtingaanwijzer achter, remlicht, achterlicht, mistachterlicht en reflector.

Inhoudsopgave

DIMLICHT EN GROOTLICHT

De dimlicht is bedoeld om de weg optimaal te verlichten zonder het tegemoetkomende verkeer te verblinden. Het groot licht is een wettelijk voorgeschreven licht. In de meeste gevallen wordt hij in de voorste koplampen gemonteerd.

voertuigverlichting

Functie
Het dimlicht is bedoeld om de weg optimaal te verlichten zonder tegenliggers te verblinden. Met de verdere ontwikkeling van de voertuigtechnologie maakt ook de dimlicht een voortdurende technologische vooruitgang door: Het dimlicht op de hedendaagse motorvoertuigen is verkrijgbaar in veel verschillende varianten en technologieën. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de volgende systemen:

Halogeendimlicht: Het bekendste en meest gebruikte dimlichtsysteem is het halogeenkoplamp. Dit is de goedkoopste variant en vereist geen speciale elektronische regeling.

Xenon gasontladingslampen: De xenon-dimlichtbundel is krachtiger, maar duurder in combinatie met de regeling en regeleenheid die ervoor nodig zijn.

LED-dimlicht: Het LED-dimlicht is de modernste van de drie technologieën en is een van de krachtigste en duurste systemen.

Groot licht
Het groot licht is een wettelijk verplicht licht. In de meeste gevallen wordt hij in de voorste koplampen gemonteerd. De verlichting van de weg is bij groot licht uitgebreider dan bij dimlicht. Ook hier zijn er verschillende technologieën die aan het dimlicht gekoppeld zijn.

Veiligheid
Met optimale verlichting kunnen gevaren vroegtijdig worden gedetecteerd bij duisternis, regen en mist. Om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind, heeft de wetgever wettelijke voorschriften vastgesteld inzake afstelling en reiniging. Zo zijn een koplampreinigingssysteem en automatische niveauregeling van de koplampen wettelijk verplicht voor xenon- en LED-dimlichten.

Het grootlicht mag alleen in absolute duisternis worden gebruikt. Het maakt een uitgebreidere verlichting van de weg mogelijk. Bovendien kan het grootlicht als knipperlicht worden gebruikt en zo in bepaalde situaties als waarschuwing dienen.

Bescherming van het milieu
Het rendement van een standaard halogeenlamp is ongeveer 8%, de resterende 92% gaat verloren door warmtestraling. Halogeenlampen kunnen zonder aarzeling weggegooid worden.

Het rendement van de xenon gasontladingslamp is ongeveer 28% lichtstraling. De resterende 72% wordt omgezet in warmte. Bij recycling moet rekening worden gehouden met speciale overwegingen, aangezien het kwikgehalte in de lampen niet bij het huishoudelijk afval mag worden gedaan.

De LED-dimlichtbundel heeft al een hoge mate van efficiëntie dankzij het lage stroomverbruik en het hoge lichtrendement.

Behoud van waarde
Als richtlijn geldt dat een LED-armatuur een levensduur van 30.000 uur of meer kan bereiken. De levensduur van conventionele 12 V halogeenlampen ligt gewoonlijk tussen 2.000 en 4.000 uur.

LED-dimlichten kunnen nog niet afzonderlijk worden vervangen, zoals het geval is met conventionele 12V-halogeenlampen. Dit betekent dat de volledige koplamp moet worden vervangen in geval van een defect.