Vierwielaandrijving

Bij vierwielaandrijving wordt de aandrijfkracht van een voertuig over alle wielen verdeeld en op de weg overgebracht.

Functie
All-wheel drive is een aandrijvingsvariant waarbij de aandrijfkracht naar alle wielen wordt geleid, in tegenstelling tot voorwiel- en achterwielaandrijving. Bij vierwielaandrijving wordt de door de motor geleverde aandrijfkracht via een tussenbak overgebracht op de asaandrijving van de vooras en de achteras. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen permanente vierwielaandrijving en selecteerbare vierwielaandrijving.

Permanente vierwielaandrijving:

Met permanente vierwielaandrijving worden alle wielen continu aangedreven. Een middendifferentieel tussen de vooras en de achteras is nodig om de verschillende snelheden van de wielen op de aangedreven assen te compenseren.

Selecteerbare vierwielaandrijving:

Bij inschakelbare vierwielaandrijving worden de wielen op de niet-aangedreven as alleen ingeschakeld via een koppeling wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld op gladde wegen of een losse ondergrond. De instelbare vierwielaandrijving werkt ofwel met een starre koppeling van voor- en achteras of met een transferdifferentieel. Verdeler- en asoverbrenging kunnen ook een schakelbare vergrendeling hebben.

Voor de verdeling van het koppel worden verschillende systemen gebruikt. Bijvoorbeeld, transfervoertuigen met;

Kegelwiel differentieel
Planetaire versnellingsbak
Meerplaats koppeling
Visco koppeling
Torsen differentieel
Haldex koppeling
Kroonwiel differentieel
In terreinwagens gebruiken all-wheel drive systemen vaak een extra overbrengingsverhouding voor lage snelheden en steile hellingen. Voertuigen met hybride aandrijfsystemen maken ook vaak gebruik van vierwielaandrijfsystemen waarbij de vooras wordt aangedreven door een conventionele verbrandingsmotor en de achteras door een elektromotor.

Er bestaan verschillende benamingen en afkortingen voor vierwielaandrijving, waaronder de volgende:

AWD: vierwielaandrijving
4WD: Vierwielaandrijving
4×4: Vier-bij-vier/Vier-bij-vier
Bovendien gebruiken autofabrikanten andere benamingen. Audi noemt zijn vierwielaandrijvingssystemen bijvoorbeeld “quattro”, BMW “xDrive”, Mercedes-Benz “4Matic” en VW noemt ze “4Motion”.

Veiligheid
Het grote voordeel van vierwielaandrijving ten opzichte van voor- of achterwielaandrijving is de grotere tractie, vooral op natte of gladde wegen: omdat er minder aandrijfkrachten per wiel hoeven te worden overgebracht, kunnen de banden in totaal hogere zijdelingse geleidingskrachten opbouwen. Dit resulteert in een grotere rijstabiliteit, vooral in bochten.

Bescherming van het milieu
Het hogere gewicht dat voor vierwielaandrijving nodig is, verhoogt echter het brandstofverbruik. Bovendien zijn er grotere wrijvings- en prestatieverliezen ten gevolge van de geïnstalleerde componenten.

Plaats een reactie